...konst...

Konst...finns det egentligen?
Jag menar, som enskilt begrepp?

Jag funderade alltid som betydligt yngre kring huruvida det fanns gränser mellan det som kan betraktas som Konst och det som kan betraktas som Konsthantverk - men också gräns till det som snarare kan betraktas som Produkt.

Eftersom begreppen finns, kan man kanske önska eller förutsätta att det även finns definitioner - som också ger avgränsningar?

Jag tycker tex att Ernst Billgren på ett sätt är konstens egen Per Gessle. Det handlar om förmågan att möta sin motsats och säga; jag är du!

På samma sätt som Reinfeldt och Persson sagt till varandra att de visserligen är motsatser men att de lika gärna kan vara "varandra" - så säger Billgren och Gessle att de visserligen ju är "konstnärer" båda två - men de är samtidigt ekonomer, marknadsförare, strateger och reklammän och därmed helt absorberade av vår samtids makthavare; mediamogulerna, penningägarna osv...är det någon väsentlig skillnad mellan hur tex Roman...Bach...Händel hade det? Eller bildkonstnärerna som skapade till Guds ära eller Kyrkan eller Hovet?

Är "gränser" sålunda helt utsuddade?
Fanns det någon mening med "gränser"...?


forts

Kommentarer
Postat av: bibi

Att Reinfeldt och Persson skulle vara "lika" - det är KONSTigt!, tycker jag.

Postat av: Paradigm

Håller med Bibi. Persson är ju en testosteronstinn buffel medan Reinfeldt ger ett vekt och frånvarande intryck. Ibland undrar jag om han blir bitchslappad av Maud Olofsson bakom scenen.
Jag tror det var Jung som hävdade att all konst är symbolisk, att den är ett sätt att säga något som inte kan sägas på ett enklare, mer explicit sätt. Konsten är alltså det omedvetnas röst. Vilket också innebär att den som ställer ut konst med ett budskap som kan uttryckas enkelt, som t ex att rasism är förkastligt, inte ställer ut konst.

2007-08-31 @ 15:02:05
URL: http://paradigmo.wordpress.com
Postat av: Gisan

Intressanta tankegångar! Kramar...

2007-08-31 @ 15:39:21
URL: http://gisan.blogg.se/
Postat av: Inga M

Konst är svårt. Flaskhållaren på Moderna är för mig något slags symbol för hela den här frågeställningen. Nästan vad som helst kan bli konst, det beror på i vilket sammanhang man presenterar det. Flaskhållaren är just en sån där bra grej som står där för att man ska ha något att hänga upp debatten på om vad som är konst. Men att konst över tid varit beställd av dem som haft råd att betala genom alla tiden är nog bara att hacka i sig. Det är inte så många konstnärer som kunnat försörja sig helt freelance utan mecenater / köpare av något slag.

2007-09-03 @ 21:59:42
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback